ÅK 8

Vecka 15 Långfredag (ledigt)


Vecka 14

Uppgiften denna veckan är att fundera på de olika delarna i slöjdundervisningen som du kan ha nytta av i ett framtida yrke. Vad har du för kunskaper som kan komma till nytta i arbetslivet. 

Ett exempel: kirurger-sömnadskunskaper, att sy förhand med precision. Slöjdbegrepp brodera.

Försök tänka på alla moment i undervisningen, som planering, idéutveckling, överväganden, framställande, skriftliga värdering, dokumentering i bild och text, redovisning, muntlig presentation av projekt, tekniker, arbetsprocess, problemlösning. 

Vilka yrken kommer du på som du kan ha användning av slöjdens tänk kring dom fyra förmågorna i slöjd. Sätt dig nu ner i lugn och ro och bli lite "Slöjdig". Ordet slöjd kommer ifrån ordet "Slug" påhittig, lösningsinriktad.  

Kom på så många yrken du kan komma på, försök tänka lite utanför "boxen". Skriv ALLA yrken du kan komma på som du tycker kan stämma in i slöjdens sätt att tänka i din loggbok med rubriken VECKA 14.

Filmklipp som en slöjdkollega till mig spelade in i veckan som inspiration till ert tänkande kring yrken Länk 4:03 min (Självständiga människor för framtiden-argument) Jag tyckte den kunde bidra med lite inspiration. Tryck på länken och titta!

Inlämnad uppgift ger närvaro. Loggboks inlämningen är som vanligt samma dag du har ditt slöjdtillfälle senast kl 23.59. 


Vecka 13

Beskriv den ungdomskultur du valde att gestalta i ditt projekt och HUR detta kommer till uttryck i ditt arbete. Fick du med alla TRE tekniker i ditt arbete? Gjorde du några avvikelser från den ursprungliga idéutvecklingen som du valde? Förklara i beskrivande text i så fall vilka. 

Din värdering skrivs i EN "slide" i din loggbok med rubriken VÄRDERING.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång