Årskurs 6
Syftet
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat.
Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer.
Förmågor vi tränar på är att:
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Undervisningen berör:
Metall, textil, trä, läder, lera och papper. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Tvådimensionella skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg. Loggboken görs digital med ett bildspel i classroom.
Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Kunskapskrav som kommer att bedömas är:
BETYG E:
- Arbeta enkelt och delvis utifrån instruktioner.
- Använder verktyg och maskiner i huvudsak fungerande sätt.
- Ger enkla motiveringar till sina val.
- Bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
- Bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
- Ge enkla omdömen om sin arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för enkla resonemang.
BETYG C:
- Arbeta utvecklat och relativt väl utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
- Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt.
- Ger utvecklade motiveringar till sina val.
- Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
- Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
- Ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för utvecklade resonemang.
BETYG A:
- Arbeta välutvecklat och väl utifrån instruktioner och egna initiativ.
- Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt med precision.
- Ger välutvecklade motiveringar till sina val.
- Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
- Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för välutvecklade resonemang.