Årskurs 7

Syftet 

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat.

Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer.

Förmågor vi tränar på är att:

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
  • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Slöjden i samhället

  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Undervisningen berör:

  • Metall, textil, trä, läder, lera och papper. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Tvådimensionella skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.

  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg. Loggboken görs digital med ett bildspel i classroom.

  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.

  • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.

Pizzakniv eller kapsylöppnare med tydlig inspiration från arkitektur, konst och design

Du får lära dig:

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Du kommer att bedömas i:

  • Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
  • Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
  • Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
    Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
  • Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
  • Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
  • Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
  • Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
  • Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.


Uppgift:

1) Du ska tillverka ett grepp/handtag till en kapsylöppnare.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera!
Inför- och under ditt processande/skapande ska du fundera över följande motsatsord och försöka förhålla dig till det mest attraktiva området: Klumpig - smäcker, användbar - obrukbar, slarvigt - noggrant,
Ta gärna intryck av- och utgå ifrån kända exempel av konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din kapsylöppnare.
Eftersträva kvalitet i både form och funktion!

2) Ditt arbete ska föregås av en eller flera ideutvecklande skisser med arbetet i naturlig storlek.

3) Du ska digitalt dokumentera ditt arbetsprocessande i loggbok i classroom efter varje avslutad slöjdtillfälle. 

4) Det specifika material och de inspirationskällor (personer/designers) du använder vill jag att du letar fakta/information om, och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.

 Pablo Picasso - "Den gråtande kvinnan"

 Slöjdande kapsylöppnare med inspiration från ovan Pablo Picasso

Bedömningsmatris:




BETYG E:

  • Arbeta enkelt och delvis utifrån instruktioner.
  • Använder verktyg och maskiner i huvudsak fungerande sätt.
  • Ger enkla motiveringar till sina val.
  • Bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  • Pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
  • Ge enkla omdömen om sin arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för enkla resonemang.

BETYG C:

  • Arbeta utvecklat och relativt väl utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
  • Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt.
  • Ger utvecklade motiveringar till sina val.
  • Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  • Pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
  • Ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för utvecklade resonemang.

BETYG A:

  • Arbeta välutvecklat och väl utifrån instruktioner och egna initiativ.
  • Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt med precision.
  • Ger välutvecklade motiveringar till sina val.
  • Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
  • Systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
  • Ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för välutvecklade resonemang.



Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång