Årskurs 8
Syfte
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat.
Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer.
Förmågor vi tränar på är att:
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Undervisningen berör:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Utvecklade former av hantverkstekniker, yllebroderi. Begrepp som används i samband med dessa.
Tvådimensionella skisser och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Projekt 1:
T-shirt tolka Detta är ett textilt projekt. Eleverna skall inspireras av olika ungdomskulturer. Vi tittar närmare på symboler, färger och material som vi ser i ungdomskulturerna. Eleverna väljer ut olika symboler som de vill arbeta vidare med.
Det ska ingå minst 3 stycken textila teknikerna som tillägg till klädsömnaden som eleverna skall tillämpa på deras arbete applicering med vliesofix, textiltryck, broderi och sömnad i trikåtyg. Uppgiften kommer att utgå från ett grundmönster.
Till sist skall eleverna redovisa muntligt om hur de har tolkat sina ungdomskulturer med hjälp av symboler och tekniker."Ungdomskultur "
Föreläsningen vi tittat på om "UNGDOMSKULTURER" (25 min)
Kunskapskraven som bedöms är:
BETYG E:
- Arbeta enkelt och delvis utifrån instruktioner.
- Använder verktyg och maskiner i huvudsak fungerande sätt.
- Ger enkla motiveringar till sina val.
- Bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
- Pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
- Bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
- Ge enkla omdömen om sin arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för enkla resonemang.
BETYG C:
- Arbeta utvecklat och relativt väl utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
- Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt.
- Ger utvecklade motiveringar till sina val.
- Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
- Pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
- Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
- Ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för utvecklade resonemang.
BETYG A:
- Arbeta välutvecklat och väl utifrån instruktioner och egna initiativ.
- Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt med precision.
- Ger välutvecklade motiveringar till sina val.
- Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
- Systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
- Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
- Ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp.
- Tolkar slöjdföremåls uttryck och för välutvecklade resonemang.