Årskurs 9

Clasroom: ( 9AB1 - hoxqrg ) ( 9AB2 - 5z22j4g ) ( 9AB3 - niym2g4 )

Projekt 1: Produktdesign

Moodboard, ett arbete som du tillsammans med din kollega (idéutveckling, övervägande)

  • Uppgift 1: Inlämning av den gemensamma digitala moodboarden.
  • Uppgift 2: Inlämning inlämning av skisser, ritningar, modeller och idéer på din valda produkt med tydlig koppling från Moodboarden (eget arbete)
  • Uppgift 3: Värderingsfrågor inlämning v.42 (dessa frågor lägger du i din loggbok. Öppna en presentation i uppgift FRAMSTÄLLANDE  och svara på dessa tre frågor i en slide. Värderingen är INGET pararbete utan enskilt arbete.

Alla inlämningar sker i clasroom. 

Värderingsfrågor nedan:

  1. Vilken produkt i l kökets ramar ska du skapa?
  2. Vilken målgrupp har du valt? (kund 1 eller kund 2)
  3. Vilka delar i er moodboard har DU tagit användning av till ditt arbete? Utveckla ditt svar.

Framställande

  • v. 42-47 Arbetspass med framställandet av produkt. (loggar enskilt som vanligt).
  • v. 48 Inlämning av produkten

Syfte

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.

Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat.

Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med begrepp som beskriver arbetsprocesser, redskap och slöjdföremåls estetiska uttryck. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer.

Förmågor vi tränar på är att:

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och

  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Undervisningen berör:

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Utvecklade former av hantverkstekniker, yllebroderi. Begrepp som används i samband med dessa.

  • Tvådimensionella skisser och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.

  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.

  • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Produktdesign

  • Produktdesign eller även kallat industridesign och industriell formgivning är formgivning av massproducerade föremål i industrin. Dessa föremål tillverkas på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt men produkten ska tilltala kunden både när det kommer till ergonomi och estetik. Många gånger ställs också krav på produktens miljöpåverkan. 
  • Produkterna tillverkas i serie där tillverkaren måste vara kreativ för att få med alla väsentliga delar i produktionen. De delar man måste tänka på är teknik, material, säkerhet, estetik, ekonomi, miljö och marknadsföring. Varorna produceras sedan i maskiner.

Produktdesignens framfart kom samtidigt som industrierna växte från på slutet av 1800-talet. De första produktdesignade sakerna var bland annat Coca Cola-flaskan, tillverkade av Alexander Samuelson och Michael Thonets kända caféhusstol i böjträ. 



  • De första som ville bli produkt designers kunde utbilda sig på Kunstgewerbeschule Weimar i Tyskland. Skolan grundades år 1907 och blev 1919 Bauhaus. Här i Sverige kan man redan vid Gymnasiet vid Thorildsplan läsa Industri och produktutveckling. Sedan kan man fortsätta designutbildning på Konstfack i Stockholm eller HDK i Göteborg. 
  • Första gången begreppet produktdesign användes var av designern Joseph Claude Sinel 1919 och den tidigaste officiella användningen var troligtvis i tidningen The Art Union som är en tidning som gavs ut av Fin Arts varje månad från år 1839. 
  • År 1853 trycktes en bok om produktdesign av Jacques-Eugène Armengaud. Robert Lepper var orsaken till att det första utbildningsprogrammet i industridesign skapades. 
  • Det var vid Carnegie Institute of Technology. Just produktdesign överlappar andra områden så som informationsdesign och interaktionsdesign. 
  • Om man ska börja studera ska man veta att skolorna är specialiserade på en av dessa perspektiv och de kan vara anrika konsthögskolor, program i teknik och design eller inredning. Det tar oftast 4-5 år att studera var man än är i världen. Man läser då Bachelor of Science eller Bachelor of Industrial Designför att sedan kunna fortsätta, om man vill, i Master of Design, Master of Fine Arts, Master of Arts eller Master of Science.
  • Industridesignutbildningen är 3 årig kandidat och 2 årig master i Sverige.


Produktdesign - 

transportaion, truck, tåg (hur du transporterar dig)


Interaktionsdesign - 

digitalt tex fjärrkontroll, hur ser mötet ut mellan produkt och designså att man kan förstå hur produkten ska fungera utan att behöva använda en instruktionsbok.


Tjänstedesign - 

Servicedesign, Hur ska kundupplevelsen vara när man kommer in till en liten coop? till skillnad hur vill man att kundupplevelsen ska vara när man kommer in till en stor coop.


User experience design - 

digitala och fysiska upplevelser tex appar


Den som arbetar som produktdesigner arbetar oftast på ett företag eller självständigt. Designern ingår i en grupp människor som ska utveckla produkten och alla jobbar tillsammans för att få fram en färdig produkt. Alla behövs lika mycket för ingen kan göra allt själv. 

De har olika kunskaper i processen från ritning till färdig produkt. Det som produktdesignern gör är just att ta fram ritningar och modeller för hur den färdiga produkten sedan ska se ut. 

Hur upplägget blir påverkas av väldigt många olika saker. Behovs- och marknadsaspekter har givetvis en stor inverkan på hur mycket som ska tillverkas. 

Andra saker som måste tittas på är produktionstekniken så att den är miljövänlig och helst ska den även använda så lite energi som möjligt. För att en produkt som tagits fram i industrin ska vara fulländad ska den uppnå krav både vad det gäller ergonomi, ekologi, estetik och ekonomi.

Vissa varor har gjort så stor inverkan på både kulturen och vardagen att det har dokumenterats som samhällsvetenskap. En väldigt känd arkitekt är Alvar Aalto med sina stolar, pallar, lampor och vaser till exempel.

StolPall

Lampa Vas


Uppgiften:

Del 1: (gemensamt med kollega)

Ni kommer att arbeta i par under idéutvecklingsperioden och tillsammans gör en digital moodboard som ska lämnas in senast vecka 42. Ni ska under arbetsprocessen med moodborden ha kunden förfrågning som grund. Ni har två kunder att välja mellan. Ni ska tillsamman komma överens om det är kund 1 eller kund 2 ni vill att eran moodbord ska utgå ifrån.


Del 2: (enskilt arbete uitfrån kund och moodbord)

Utifrån moodboarden kommer var och en tillverka sina skisser, modeller ritningar och materialplanering. Visa att du kan idéuteckla 3-4 ideér. Välj (överväg) ifrån dina idéutvecklingar vilken ide du väljer att arbeta med och motivera varför utifrån kundens förfrågning.


Uppgiften modell och skiss tillsammans med inköp från www.slojddetaljer.se  lämnas in senast v.42(samma vecka som den digitala moodboarden. Så att du efter höstlovet är helt klar och redo att kunna börja din framställning.


Tänk på att eran gemensamma Moodboard ska spegla helheten i er affärsidé. Produkten eller designen på det ni väljer att skapa ska kunna identifieras i hela moodboarden och inte bara i en liten del. Vilket betyder att när ni redovisar era individuella produkter så ska man som betraktare/köpare få känslan att era arbeten kommer utifrån er moodboard samt känsla att den tillhör samma kollektion.

Gemensamt hitta på ett Företagsnamn till ert bolag. Ska ni ha en logga? Vilket typsnitt? Vilken färg? 


Kund 1:

  • Vill att ni designar en exklusivt produkt som se dyr ut men ändå hålla kostnaden nere.


Kund 2:

  • Vill att produkten ska passa in i alla hem och kunna säljas till ett lågt pris. Men tilltalar unga och design kunniga användare med mist kombinerat två material.


Både kund 1 och kund 2 vill se minst två ideéutvecklingar.

Om tid finns så vill kunden gärna se flera förslag på andra produkter för en kollektion.


BETYG E:

  • Arbeta enkelt och delvis utifrån instruktioner.
  • Använder verktyg och maskiner i huvudsak fungerande sätt.
  • Ger enkla motiveringar till sina val.
  • Bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  • Pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
  • Ge enkla omdömen om sin arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för enkla resonemang.

BETYG C:

  • Arbeta utvecklat och relativt väl utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
  • Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt.
  • Ger utvecklade motiveringar till sina val.
  • Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  • Pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
  • Ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för utvecklade resonemang.

BETYG A:

  • Arbeta välutvecklat och väl utifrån instruktioner och egna initiativ.
  • Använder verktyg och maskiner ändamålsenligt sätt med precision.
  • Ger välutvecklade motiveringar till sina val.
  • Utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
  • Systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
  • Formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
  • Ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp.
  • Tolkar slöjdföremåls uttryck och för välutvecklade resonemang.