Galleri åk 6

Klicka på respektive bild för att få upp den i stor storlek!

Uppgift: Grytunderlägg med puzzeleffekt. Delarna ska vara stadiga tillsammans men även enskilt var för sig. Diskuterat funktion och hur många fötter behövs för bästa funktionen. Fått lära sig träämnets fiberriktning, var i ämnet är materialet starkast. Eleverna har sedan ideutvecklat fyra idéer på puzzeleffekt och sedan fått visa och peka ut på sina modeller hur dom skulle placera sin mall på ämnet för att få bästa och starkaste funktionen. Viktigt att kunna se och förstå materialets svaga punkter utifrån den modell som designats. Sågat med kontursåg och fogsvans. Ytbehandlats med paraffinolja eller temperapucksfärg.

Uppgift: Skrin. Att tolka utan text. Bygga ihop ett skrin utifrån instruktioner i text och bild samt muntliga praktiska genomgångar. Eleverna fick tillverka sina egna gångjärn i metall och dekorera självvalt utifrån syftet. Man ska kunna gissa vad som ligger i skrinet utan att det finns text. Det kulle kunna vara "Min drömresa till Afrika" eller "Nyckeln till mitt dröm hus" eller "Harrypotter"

Uppgift: Mobilställ med egendesignad symbol. Vi har diskuterat färger former och symboler. Tittat på olika symboler och uppgiften var att designa en egen symbol hur den skulle se ut om du var en superhjälte. Följa en grundmall det fanns två olika låsningsmallar att välja mellan och såga ut den mall man övervägt att arbeta med i kontursågsmaskinen. Materialet var furuplywood. 

Klass 6A

Klass 6B

Klass 6C

Klass 6D