Slöjdbrev
Hej föräldrar
Jag som undervisar ditt barn i Trä- och metallslöjd heter Saya Djanaieff, tidigare arbetat på en F-9 skolan i Täby som slöjdlärare i 12 år och började på Segeltorpsskolan december 2020. Jag skulle bara vilja informera er lite om vad som händer i min slöjdsal.
Vad vi gör? Hur jag tänker? Om det är farligt för ditt barn? Vad får ditt barn lära sig egentligen? Varför har ditt barn slöjd?
Under första åren i slöjden så kommer vi upptäcka mycket. Vad materialen trä och metall är. Hur vi med olika tekniker kan bearbeta och forma dessa material. Hur man kan arbeta med olika material. Eleverna får utlopp för sin skaparglädje inom visa ramar av uppgiftens syfte och mål. Ämnet slöjd är väldigt tacksamt att undervisa i ska ni veta och det är väldigt roligt för mig som slöjdlärare.
Ditt barn kommer får prova på olika verktyg, tekniker, material och svara på olika frågor. Till exempel, vad är en fogsvans och hur många grader har den? Vad är skillnaden på en klohammare och en penhammare och vilka egenskaper har verktyget? Vad är en nubb eller trådspik? Varifrån kommer dessa namn på verktyg och material osv.
Slöjden går inte först och främst ut på att göra så många saker som möjligt även om eleverna gärna skulle vilja ha det så. Dock är det praktiska arbetet det centrala i undervisningen tack och lov! Varje elev som har slöjd med mig har en egen digital bildmapp där man kan se arbetsprocess samt resultat av projekt. Denna bildmapp följer eleven så länge eleven har slöjd med mig Saya. Viktig och nödvändig dokumentation.
I galleriet så hittar ni föräldrar bilder på era barns arbete. Klickar ni på bilderna så blir dom större och tydligare. Dessa bilder ligger vårtermin till och med en vecka efter avslutning och hösttermin till och med en vecka efter julavslutning. Sedan byter jag ut bilderna till elever för den aktuella terminen. Men era barns arbeten finns kvar i sin digitala slöjdmapp ända till dom slutar hos mig. Så dokumentationen kvarstår. Jag använder dessa bilder på galleriet när eleverna gör sin muntliga värdering av deras slutresultat vilket eleverna uppskattar att se sina alster i galleriet.
När era barn kommer hem med ett slöjdföremål önskar jag från er att ni inte först och främst bedömer slutresultatet eller tänker tanken:
"-Vad i herrans namn ska vi med den till?"
Tänk istället på hur vägen fram har varit. Vi har då tränat på att följa instruktioner, instruktioner kan vara muntliga, bilder och filmer. Vi har då tränat på finmotorik, verktygslära, mycket överväganden, pratat miljö och återvinning samt problemlösningar.
Slöjden är som ett litet företag. Det börjar ofta med en idé och därefter finner vi vägar framåt under tillverkningsprocessen. Slöjden kan oftast, till skillnad från andra ämnen, även stoltsera med en färdig produkt. Snacka om att få se en helhet i en arbetsprocess!!!!
Fråga gärna era barn om vilka fyra förmågor som ingår i en arbetsprocess. Roligt tips är att om ni tar höger och vänster pekfinger mot eran ting så kommer hen svara "IDÈUTVECKLING" om ni tar bägge armarna utsträckta rakt ut från kroppen och gunga med armarna upp och ner som en våg kommer hen svara "ÖVERVÄGA" om ni tar båda era händer fram från bröstet och fram som att ni lägger fram något så svarar hen "FRAMSTÄLLA" och om ni sist låtsas skriva med en penna i luften svarar hen "VÄRDERING" Detta är ett roligt och uppskattat start och avslut på lektionen. Samtidigt som dom lär sig de fyra olika förmågorna som ingår i en arbetsprocess.
Till sist vill jag lugna er som är oroliga för "farliga" maskiner. Visst kommer ditt barn få pröva på någon maskin, men alltid tillsammans med mig tills jag anser att de kan hantera maskinen. Slöjdsalen är inte inbakad i bomull direkt och ibland kommer kanske ditt barn hem med lite röda händer, en vatten blåsa, någon sticka eller ett plåster på fingret. Men säkerheten kommer alltid först!!!
Har ni frågor så maila mig på adressen nedan:
Varma hälsningar
Saya Djanaieff, leg.slöjdlärare
