Värdering(4)

Efter avslutat arbetsområde görs värdering av resultatet i loggboken innan inlämning

Årskurs 6 Värdering(4)


Projekt 1: Tolka uttryck med inspiration från tre egenvalda emojis med fimolera på återbruk.

1. Lägg in bild på de tre emojis du valt att tolka
2. Förklara hur man kan se dina tre valda emojis i ditt arbete?
3. Förklara varför valde du dom färger du valde i ditt arbete?
4. Förklara något som var svårt i ditt arbete?
5. Förklara något som var lätt?
6. Förklara hur du skulle kunna utveckla detta arbete om du skulle göra den igen?
7. Lägg in en TYDLIG bild på ditt arbete med valfri bakgrund.

_____________________________________

Projekt 2: Identitet runt arm

1. Vad blev du nöjd med i resultatet av arbetet och varför?

2. Vad blev du mindre nöjd med i resultatet av arbetet och varför?

3. HUR tycker du att din tolkning på uppgiften "Identitet runt arm" syns i ditt färdiga resultat? Om du inte blev helt klar så beskriv HUR du hade planerat att det skulle se ut, även om du inte hann.(beskrivande text)

4. Om du skulle utveckla något i detta arbete VAD skulle det vara? (beskrivande text)

5. .Lägg in en TYDLIG bild på ditt arbete med valfri bakgrund.

_____________________________________________


Projekt 3: Tolka symboler med symaskinen. 

Skapa en symbol som i färg och form symboliserar dig som person.

1. Beskriv vilka av dina egenskaper som kommer till uttryck i din symbol. Glöm inte betydelsen av val av färger och former. UTVECKLA DITT SVAR! 

2. Lägg in en tydlig bild på ditt arbete



Årskurs 7 Värdering 

Projekt 1: Forma och bearbeta läder

På ena sidan av ditt arbete så har du gjort ett mönster där du använt  minst "TRE" mönster stansar/punsar till ett eget designat mönster. Se till att tydliga bilder finns i din loggbok på alla dina idéutvecklingar både för ordet och mönstret. På den andra sidan ska du har stansat eller präglat in ett ord, citat eller text som du bli glad av. 

Jag vill att du i din värdering berättar och förklarar;

  1. Varför just detta ord gör dig glad? 
  2. Vad är historien bakom att du valt just det ord som du valt till ditt arbete? 
  3. Hur tycker du att det blev? 

Detta gör du på sista loggen med rubriken "VÄRDERING" Sedan tar du en tydlig och skarp bild på både framsidan och baksidan av ditt arbete och lägger det i samma logg (värdering) Detta görs under slöjdtillfället i salen. Olika färger på bakgrunder finns att välja på i salen.

___________________________________________________


Projekt 2: T-shirt med egenvald ungdomskultur i tre tekniker.

Värderingen skrivs på "en" slide med rubriken VÄRDERING. Svara på frågan nedan och lägg en tydlig bild till höger på sliden. Inlämning kl 23.59 samma dag du haft ditt slöjdtillfälle v.20.

1. Beskriv tydligt och utvecklat den ungdomskultur som du valde att gestalta i ditt projekt och HUR detta kommer till uttryck i ditt arbete. 

I och med att detta arbetet fortfarande är under framställning så kommer du skriva din värdering utifrån din valda ide. 

Titta igenom dina idéer och dina idéutvecklingar som du lagt i din loggbok och värdera den iden som du övervägde att välja att arbeta med i ditt framställande. Redovisning kommer att ske både muntligt och skriftligt när hela arbetet är klart innan v.44 nästa termin.

Årskurs 8 Värdering 


Projekt 2: Kombinera material till en "Solstol" 

Under distansperioden vecka 13 lämnades den in skriftliga värdering in på den textila delen av egenvald design inom egenvald ungdomskultur in. Komplett arbetet skulle innehålla tre olika tekniker. Textiltryck, applicering samt broderi. 

Värderingen som jag vill att ni lämnar in denna fredag vecka 20 senast kl 23.59 är TYDLIG bild eller bilder på så långt ni har kommit i ditt framställande. Rubrik "Värdering" max en slide som vanligt.

Det som kommer ligga i grund för denna termins bedömning är: Loggboken, idéutvecklingen, framställandet. Samt den skriftliga värderingen du lämnade in vecka 13 med tankar, reflektioner och egna analyser om ditt framställande, av din egna ide och tankar på HUR du valde att gestalta den ungdomskultur som du valde och hur det kommer enligt dig till uttryck i ditt färdiga arbete.

Årskurs 9

Inför den muntliga redovisningen så kommer du redovisa det du redan lämnat in i din idéutveckling vilket gör att du faktiskt redan är förbered. Frågorna jag är intresserad av att höra i din redovisning är följande:

  1. Hur kommer just ditt arbete tillfredsställa kund?
  2. Varför ska kunden köpa eller titta på just ditt arbete? 
  3. Hur har du tänkt att marknadsföra din produkt?
  4. Vart har du fått inspiration ifrån? Hänvisa till källor/bilder

Öva hemma så du känner att du får med allt viktigt som du vill ha sagt i din redovisning. Tiden jag vill att du förhåller dig till är max 5 minuter. 

Alla elever får samma tid och det kommer att vara en klocka som ringer när tiden nått 5 minuter då är det nästa elevs tur. Efter att alla elever redovisats så kan man som publik få fråga frågor. 

Under tiden som varje elev redovisar så kommer publiken få skriva "Three star and a wish" till den som redovisar. Dessa bedömningar som ni ger varandra kommer lämnas in till mig och varje elev får tillbaka dessa vecka 23 som är vår sista vecka.