Pedagogiska planeringar 21/22
Åk 3 - Tekniker, funktioner & produkter

Uppgiftsbeskrivning:
Eleverna kommer att prova olika tekniker för att träna motorik och lära sig hur arbetsprocessen i slöjd ser ut.
Eleverna kommer att arbeta med skisser och mallar.
Eleverna kommer att arbeta med mallslöjd utifrån egen design och vi pratar form och funktion.
Eleverna kommer lära sig arbetsgången vid slipning och ihopsättning.
Eleverna kommer att arbeta med tolkning och eget formspråk utifrån inspiration av valfri sagofigur.
Eleverna kommer att kombinera material trä och metall.
Eleverna kommer att arbeta med tekniken luffarslöjd i metall kombinerat med trä.
Eleverna kommer att lära sig spika, skruva och mäta med olika mätverktyg som stålskala, anslagsvinkel, vinkelhake, skjutmått.
Eleverna kommer att lära sig handverktyg som tex drillborr, kontursåg, rasp, fil, syl, försänkare, mejslar, penhammare mm
Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor)

Förmåga:
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:
Metall, och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete och sågning.
Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.
Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.
Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.
Några slöjd materials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
Åk 4 - Design, form & produkter

Uppgiftsbeskrivning:
Eleverna kommer att arbeta med skissteknik och rita mall i skala 1:1.
Eleverna kommer framställa en egen designad produkt.
Eleverna kommer att få kunskaper i form och funktion.
Eleverna kommer att lära sig följa en instruktion då de följer en arbetsbeskrivning.
Tid: En hel termin (3 projek á 5v veckor)

Förmåga:
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Åk 5 - Materialkombination, ergonomi, återbruk & funktion

Uppgiftsbeskrivning:
Eleverna kommer få arbeta med metallslöjd och ergonomi. Vad är ergonomi?
Vi kommer att diskutera funktion, färger och hur det påverkar det estetiska uttrycket.
Eleverna kommer att kombinera flera olika tekniker i samma arbete med fokus på återbruk.
Eleverna kommer att kombinera olika material trä och metall.
Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor)

Förmåga:
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Åk 6 - Färg, form, funktion & symboler

Uppgiftsbeskrivning
Vi kommer att arbeta med färg,form och symboler.
Eleverna kommer i färg och form designa en egen symbol.
Elevernas kommer att arbeta med sammanfogningar med fokus på att gestalta ett objekt eller en funktion.
Eleverna kommer följa instruktioner och arbetsbeskrivningar för att tillverka ett grytunderlägg där fokusen ligger på puzzel effekt och funktion.
Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor)

Förmåga:
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:
Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Några former av hantverkstekniker, till exempel sammanfogning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.