Pedagogiska planeringar 21/22

Åk 3 - Tekniker, funktioner & produkter

Uppgiftsbeskrivning:

  • Eleverna kommer att prova olika tekniker för att träna motorik och lära sig hur arbetsprocessen i slöjd ser ut.

  • Eleverna kommer att arbeta med skisser och mallar. 

  • Eleverna kommer att arbeta med mallslöjd utifrån egen design och vi pratar form och funktion. 

  • Eleverna kommer lära sig arbetsgången vid slipning och ihopsättning.

  • Eleverna kommer att arbeta med tolkning och eget formspråk utifrån inspiration av valfri sagofigur. 

  • Eleverna kommer att kombinera material trä och metall. 

  • Eleverna kommer att arbeta med tekniken luffarslöjd i metall kombinerat med trä. 

  • Eleverna kommer att lära sig spika, skruva och mäta med olika mätverktyg som stålskala, anslagsvinkel, vinkelhake, skjutmått.

  • Eleverna kommer att lära sig handverktyg som tex drillborr, kontursåg, rasp, fil, syl, försänkare, mejslar, penhammare mm


Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor) 


Förmåga:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.

  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.

  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:

  • Metall, och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.

  • Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete och sågning.

  • Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.

  • Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter.

  • Berättelser som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.

  • Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.

  • Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.

  • Några slöjd materials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.

Åk 4 - Design, form & produkter

Uppgiftsbeskrivning:

  • Eleverna kommer att arbeta med skissteknik och rita mall i skala 1:1. 

  • Eleverna kommer framställa en egen designad produkt.

  • Eleverna kommer att få kunskaper i form och funktion. 

  • Eleverna kommer att lära sig följa en instruktion då de följer en arbetsbeskrivning. 


Tid: En hel termin (3 projek á 5v veckor) 


Förmåga:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.

  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.

  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.

  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.

  • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.

Åk 5 - Materialkombination, ergonomi, återbruk & funktion

Uppgiftsbeskrivning:

  • Eleverna kommer få arbeta med metallslöjd och ergonomi. Vad är ergonomi? 

  • Vi kommer att diskutera funktion, färger och hur det påverkar det estetiska uttrycket.

  • Eleverna kommer att kombinera flera olika tekniker i samma arbete med fokus på återbruk. 

  • Eleverna kommer att kombinera olika material trä och metall. 


Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor) 


Förmåga:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.

  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.

  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.

  • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.

Åk 6 - Färg, form, funktion & symboler

Uppgiftsbeskrivning

  • Vi kommer att arbeta med färg,form och symboler.

  • Eleverna kommer i färg och form designa en egen symbol. 

  • Elevernas kommer att arbeta med sammanfogningar med fokus på att gestalta ett objekt eller en funktion. 

  • Eleverna kommer följa instruktioner och arbetsbeskrivningar för att tillverka ett grytunderlägg där fokusen ligger på puzzel effekt och funktion.


Tid: En hel termin (3 projekt á 5 veckor) 


Förmåga:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

  • Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.

  • Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Centralt innehåll:

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.

  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

  • Några former av hantverkstekniker, till exempel sammanfogning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.

  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.

  • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång