Distansuppgifter

Spel

Länken nedan hittar du olika spel relaterad till ämnet slöjd. Bra att träna på begrepp på verktyg som du använder i slöjdsalen. Klick och kör! 



"Symboler och färg inom barn- och ungdomskultur"

Lektion 1

Svara på uppgift 1 till 4 (i stencilen/häftet ni får av vikarie)

Tid: 80 min

Ni kommer få en stencil av vikarien som jag vill att ni så nu kreativt och påhittigt som möjligt löser. Detta är ett självständigt arbete och inte ett pararbete. Jag vill se vad du tycker upplever och tolkar olika symboler. Det finns inget rätt och fel i hur dessa tolkas utan jag är intresserad av vad och hur du tolkar symboler. 

Lektion 2

Tid: 80 min

Ni kommer att få A4 papper och på det ska ni designa och rita en symbol som i färg och form ska representera dig själv. Använd gärna färgpennor och gör uppgiften så kreativt och påhittigt som möjligt.

"Slöjdresan"


Lektion 1 och 2

Tid: 2 lektioner 160 min (2 á 80)

Verktyg: Dator 

Uppgiften är att arbeta i par om två och två elever i en grupp. I classroom så finns det en uppgift som heter "SLÖJDRESAN" öppna en presentation. I och med att ni arbetar i par så räcker det att en av er öppnar en presentation i och med att ni arbetar tillsamman. Men det är viktigt att ni skriver båda era namn i första sliden 

Titta på filmen 6 min 47 sek

  1. Ta ett par skor du har med snörning. Spelar ingen roll och det är kängor, sneakers eller gymnastikskor det viktigaste är att skon har snörning.  
  2. Ta kort på hur skornas snörning ser ut innan du börjar utföra uppgiften. Lägg in i loggboken "penförlängare" med texten FÖRE BILD.
  3. Ta sedan bort snörningen på båda skorna höger och vänster. Välj "TVÅ" olika tekniker utifrån filmen nedan. Välj en teknik som du tycker att du känner dig utmanad i att utföra. Välj inte en enkel utan känn att du utmanar dig. 
  4. Ta bild på höger och vänster sko och lägg i loggen med texten EFTER BILD .
  5. Viktigt att du skriver vilket nummer av teknik du valde att utföra bredvid i din bild. 
  6. Detta ska lämnas in 10 min innan lektionen avslutas då vi återsamlas. 

"Folder till sin produkt"

Lektion 1 och 2

Tid: 2 lektioner 160 min (2 á 80)

Verktyg: Dator 

Uppgiften är att skapa en marknadsförings folder där du marknadsför din produkt. Försök att göra den så kreativ och påhittig som möjligt. 

Jag vill att du i dina färgval på din folder får in känslan av din moodboard så att man ser att de passar ihop. 

Frågan att ställa sig; varför ska kunden köpa din produkt? bilder på din produkt. Om du har en logga var ska den placeras? Placering av företagsnamnet? Det går bra att teckna sin produkt ifall man inte har sin produkt klar. Tänk på om det ska vara ett A4, ett vikt A4 som en pelare. Se bilder nedan för inspiration. Tänk på ett informationsblad eller reklam folder som kommer ner i din brevlåda fast att det nu handlar om DIN produkt. Gör din produkt intressant för kunden. 

Uppgiften tar du bilder på och lägger i din loggbok för framställande. Den kan göras med papper och penna eller om ni väljer att göra den på datorn. Se till att få den utskriven till samtalet vecka 49.

Folderns visas upp under samtalen vi har vecka 49

Bilder hämtade från nätet som inspiration: